Kringkasting og audiovisuelle bestillingstjenester

Med kringkasting menes utsending av radio eller tv hvor det sentrale er at sendingene kan mottas direkte og samtidig av allmennheten. Med audiovisuelle bestillingstjenester menes blant annet en tjeneste hvor hovedformålet er å tilby programmer som kan ses på et tidspunkt seeren selv velger.

Kringkastingsloven

Kringkasting og audiovisuelle bestillingstjenester er regulert i kringkastingsloven. Kultur- og likestillingsdepartementet har ansvar for lov om kringkasting og audiovisuelle besstillingstjenester med forskrifter.

Loven inneholder blant annet bestemmelser om adgangen til å drive kringkasting (konsesjonsplikt), regler om reklame, sponsing og produktplassering, videresendinger i kabelnett, formidlingsplikt og overordnede bestemmelser om organiseringen av NRK. Forvaltning av kringkastingsloven er i hovedsak delegert til Medietilsynet.

Kringkastingsloven bygger i stor grad på internasjonal regulering, særlig direktivet om audiovisuelle medietjenester 2010/13/EU (AMT-direktivet). AMT-direktivet regulerer blant annet innhold og markedsføring i fjernsyn og audiovisuelle bestillingstjenester. Kultur- og likestillingsdepartementet sendte 16. september 2022 på et forslag på høring om å gjennomføre endrigsdirektivet til AMT-direktivet ((EU)2018/1808) i norsk rett. Høringsfristen var 16. desember 2022. Departementet arbeider nå med en lovproposisjon med forslag til gjennomføring av endringsdirektivet i norsk rett.

Allmennkringkasting

I Norge har vi en offentlig allmennkringkaster (NRK). TV 2 har inngått en avtale med staten om å levere kommersielle allmennkringkastingstjenester på TV som løper ut 31. desember 2023.

Departementet har ansvar for eierstyringen av Norsk Rikskringkasting (NRK). NRK finansieres ved tilskudd som bevilges over statsbudsjettet. NRK har i oppdrag å tilby allmennkringkasting både på radio, tv og internett. Allmennkringkastingsoppdraget til NRK følger av NRK-plakaten og NRKs vedtekter.

NRK er organisert som et aksjeselskap som er heleid av staten. Det er Kultur- og likestillingsdepartementet ved kultur- og likestillingsministeren som utgjør selskapets generalforsamling. Det blir avholdt ordinær generalforsamling i juni hvert år. I Prop. 1 S (2022-2023) presenterte regjeringen endringer i NRK-plakaten og foreslo et fireårig økonomisk styringssignal for NRK. Styringssignalet gjelder for perioden 2023 til 2026.

TV 2 har inngått en avtale med staten om å tilby kommersiell allmennkringkastingstjenester på TV i perioden 2019 til 2023. Kompensasjonen er på inntil 135 millioner kroner årlig, inkludert en rimelig fortjeneste. Allmennkringkastingsoppdraget omfatter krav om å levere egenproduserte riksdekkende nyhetsprogrammer med base i den sentrale nyhetsredaksjonen, norskspråklige programmer for barn og unge, førstegangsvisninger av norsk film og tv-drama. Det stilles også krav om at hovedredaksjonen og den sentrale nyhetsredaksjonen må ligge minst 100 km utenfor Oslo sentrum. TV 2 har valgt å lokalisere virksomheten sin i Bergen, TV 2 må formidle allmennkringkastingsinnholdet sitt på en lineær fjernsynskanal og i en ikke-lineær plattform.

Kultur- og likestillingsdepartementet (KUD) varslet i en meldingsdel til statsbudsjettet for 2023 at det vil kunngjøres en ny avtale om kommersiell allmennkringkasting på TV for perioden fra og med 1. januar 2024. Kunngjøringen av en ny avtale ble publisert på departementets nettsider 27. april 2023 med søknadsfrist 2023.

Radio

Digitalisering av radio

Digitaliseringen av radio er en aktørdrevet prosess. 

Et bredt stortingsflertall sluttet seg i 2011 til digitalradiomeldingens vilkår for å tillate at riksdekkende kanaler kunne avvikle sine FM-sendinger.

I 2015 konkluderte regjeringen, på grunnlag av rapporter fra Medietilsynet og Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom), med at disse kriteriene var oppfylt og at digitaliseringen av radiomediet kunne skje i løpet av 2017. De riksdekkende kringkasterne NRK, Radio Norge og P4 besluttet i 2015 at de ville gjennomføre en regionvis avvikling av sine FM-sendinger i løpet av 2017. 

I samsvar med en stortingsmelding om lokalradio fikk om lag 215 lokalradiokonsesjonærer i 2016 tilbud om gratis forlengelse av FM-konsesjonene i fem år samtidig som vilkårene for å sende på FM ble liberalisert.

FM-konsesjoner med dekning av betydning i de fire største byene ble ikke forlenget eller lyst ut på nytt etter 2016. På bakgrunn av Medietilsynets rapport «FM etter 2021» fra 2019 la departementet i Prop. 1 S (2019-2020) til grunn at lokalradioene trengte mer tid til å gjennomføre den digitale overgangen. Tilskuddsordningen for lokale lyd- og bildemedier ble i 2020 endret slik at den åpner for driftstilskudd til digitalisering av lokalradio og at det generelle tilskuddstaket heves til 1,5 millioner kroner per foretak per år. Videre ble FM-konsesjoner for lokalradio  forlenget i fem år, for perioden 2022 til 2026. Det legges opp til at lokalradio vil kunne fortsette å sende på FM til 2031.

Konsesjoner

Etter kringkastingsloven har Norsk rikskringkasting rett til å drive kringkasting. Andre enn NRK må ha konsesjon for å drive kringkasting eller lokalkringkasting som formidles via trådløse, bakkebaserte senderanlegg.

Medietilsynet tildeler konsesjoner til lokalkringkastingsformål og digital kringkasting. Nærmere informasjon om dette finnes på Medietilsynets nettsider.

Aktuelle lenker: