Spørsmål fra Stortinget om Nasjonal transportplan 2025–2036

I forbindelse med Stortingets behandling av Nasjonal transportplan 2025–2036 stiller Transport- og kommunikasjonskomiteen en rekke spørsmål til Samferdselsdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet. Her finner du spørsmål med tilhørende svar.

Svar og tilhørende spørsmål blir publisert fortløpende når svar er sendt Stortinget. Klikk på spørsmålet for å lese svaret.

Spørsmål 2 (fra Høyre)
Jernbane, store investeringer: I Tabell 14.3 fremkommer det at det ligger 153,8 mrd. kroner til store investeringer på jernbanen i NTP totalt. Ber om en detaljert fordeling av disse midlene på nye investeringer, bindinger og ev. annet, med beskrivelser.

Spørsmål 3 (fra Høyre)

Tungbilpakke: Regjeringen har i NTP foreslått en tungbilpakke på 3.7 mrd. Hva består tungtransportpakken på 3,7 mrd. kroner av? Ber om fordeling av midler tenkt til etablering av døgnhvileplasser, elektrisk infrastruktur, drift og ev. andre tiltak.

Spørsmål 4 (fra Høyre)

Tungbilpakke: Hvor mye av tungtransportpakken skal gå til elektrifisering, hvilke former for tiltak er planlagt, og inkluderer det midler via Enova? Hvor mye er friske midler?

Spørsmål 5 (fra Høyre)
Prisvekst: Hva er prisveksten i byggekostnadsindeks for veganlegg, drift og vedlikehold per første kvartal 2024 sammenlignet med gjennomsnittet for 2022? Hva er forventet prisvekst i byggekostnader for veianlegg, drift og vedlikehold av vei i 2024? Hvilken prisvekst er lagt til grunn i første seksårsperiode?

Spørsmål 6 (fra Høyre)
Grønn luftfart: Det prioriteres 1 mrd. kroner til grønn luftfart. Hvilke former for tiltak er planlagt, skal noe fordeles via Enova og hvor mye er friske midler?

Spørsmål 7 (fra Høyre)
Statens vegvesens portefølje: ber om en oversikt over planstatus, og tidligst mulige oppstart for alle prosjektene i Tabell 13.1, gitt bevilgninger.

Spørsmål 8 (fra Høyre)

Statens vegvesens portefølje: ber om en oversikt over hvordan midlene til de ulike prosjektene i tabell 13.1 er tenkt fordelt i første og andre seksårsperiode.

Spørsmål 10 (fra Høyre)
Nye Veier: gitt at en andel av bevilgningen til Nye veier går til drift og vedlikehold av ferdig-stilte veistrekninger, hvor mye må den årlige bevilgningen til Nye Veier øke dersom de skal kunne ferdigstille alle prosjektene i sin portefølje innenfor avtaleperioden?

Spørsmål 11 (fra Høyre)
Utviklingsporteføljen: Hvor mange mrd. 2024-kr har det offentlige brukt på å planlegge veiprosjektene som er lagt i utviklingsporteføljen? Ber om en oversikt per prosjekt.

Spørsmål 12 (fra Høyre)
Kritiske bruer for militær mobilitet: Hva er den estimerte kostnaden for å sikre de 14 fylkesveibruene som er kritiske for militær mobilitet?

Spørsmål 14 (fra FrP)
Hva er oppdatert anslag for vedlikeholdsetterslep på riksvei og hvor mye vil vedlikeholdsetterslepet reduseres med i planperioden?

Spørsmål 15 (fra FrP)
Hva er oppdatert anslag for vedlikeholdsetterslep på fylkesvei og hvor mye vil vedlikeholdsetterslepet reduseres med i planperioden?

Spørsmål 16 (fra FrP)
Hva er oppdatert anslag for vedlikeholdsetterslep på jernbanen og hvor mye vil vedlikeholdsetterslepet reduseres med i planperioden?

Spørsmål 20 (fra Høyre)
Østfoldbanen: Hva er status for jernbaneprosjektet gjennom Moss og når estimerer man at nytt dobbeltspor Sandbukta-Moss-Såstad vil stå ferdig? Ser man for seg å kunne starte anleggsarbeidet på prosjektet Råde-Seut før Sandbukta-Moss-Såstad er ferdigstilt?

Spørsmål 21 (fra Høyre)
Vestfoldbanen: Regjeringen legger til grunn at videre planlegging av InterCity skal ta utgangspunkt i dagens linjer og stasjonsplasseringer. Betyr dette at Dobbeltspor Stokke- Sandefjord heller ikke vil vurderes i Fjerntogstudien?

Spørsmål 22 (fra Høyre)
Dovrebanen: Ifølge Figur 14.12 “Videre utvikling av InterCity”, er det ingen tiltak nord for Hamar på Dovrebanen, men det er omtalt flere tiltak på Dovrebanen. Hvilke tilbudsforbedringer vil tiltakene som planlegges på Dovrebanen, Dobbeltspor Åkersvika- Hamar og kryssingsspor, gi for persontogtilbudet?

Spørsmål 23 (fra Høyre)
Dovrebanen: Hva er planen for redusert reisetid Lillehammer-Hamar sammenlignet med dagens tilbud etter tiltakene som ligger i første og andre seksårsperiode?

Spørsmål 24 (fra Høyre)
Dovrebanen: Hvilke dobbeltsporparseller skal bygges ut i hhv. Første og andre seksårsperiode? Legges det til rette for at tog kan møtes og passere i fart?

Spørsmål 26 (fra Høyre)

Tilskuddsordning for mindre byområder: I omtalen av tilskuddsordningen for mindre byområder, eller byer utenfor ordningen med byvekstavtaler, står det at flere byer kan være aktuelle for tilskudd i planperioden hvis de oppfyller kriteriene. Hvilke byer er de neste som kan tenkes inkluderes i ordningen, gitt at kriteriene er oppfylt? Legges det opp til at flere byer kan inkluderes utenom rulleringer av NTP, eller er neste mulighet om fire år?

Spørsmål 27 (fra Høyre)
Skredsikring: I sine innspill til NTP har Statens vegvesen sammen med fylkeskommunene oppdatert oversikter over skredsikringsbehov. I en oversikt med 461 skredutsatte punkter er det for flere av skredpunktene angitt to ulike forslag til sikring. En rask sammenstilling viser at bruk av teknologi kan spare staten over 20 mrd. kroner samtidig som man kan sikre mange flere lokalsamfunn og veistrekninger raskere enn med tradisjonell skredsikring. Hvordan er dette fulgt opp i regjeringens forslag til NTP?

Spørsmål 29 (fra Høyre)
Tilgang til kraft: Viser til Stortingsvedtak om minst 5 TWh produksjon av nærenergi innen 2050 på nedbygde arealer, som for eksempel. vei, jernbane og flyplasser. I rapporten NTP 2025-2036: Sammenfallende energibehov i transportsektoren omtales Avinor og deres vurderinger av etablering av egenproduksjon av sol- og energilagringsløsninger, ingen andre transportformer nevnes. I forslaget til NTP er ikke energiproduksjon på egne arealer nevnt med et ord. Betyr det at samferdselsministeren ikke mener at vei- og jernbanesektoren skal bidra til målet om nærenergi?

Spørsmål 30 (fra Høyre)
Tilskudd til kollektivprosjekter: Hvor mye innebærer økningen det er lagt opp til fra 66 % til 70 % i de store kollektivprosjektene i sum for hele planperioden?

Spørsmål 31 (fra Høyre)
Tilskudd til store kollektivprosjekter: De årlige bevilgningene som utgjør statens tilskudd til store kollektivprosjekter skal tilpasses behovet og vil utbetales i tråd med fremdriften i prosjektene. Det er lagt opp til et årlig gjennomsnitt på 2 mrd. kroner i både første og andre periode i NTP. Er det ut fra prosjektenes framdrift og videre planer, mulig å si noe om hvilke år dette tilskuddet vil være høyest og hva det maksimalt kan komme til å ligge på i planperioden?

Spørsmål 35 (fra Høyre)
Hordfast: Hvilken effekt vil Hordfast få på de to store prosjektene Svegatjørn-Rådal og Rogfast når Hordfast er på plass. Med effekt menes her uthentet samfunnsnytte samt nedbetalingstid for prosjektene. Det er også av interesse å få oppgitt den negative effekten for hvert år Hordfast blir utsatt.

Spørsmål 37 (fra Høyre)
Hordfast: Tre regjeringer har gjennom sine NTP’er løftet fram ferjefri E39, og spesielt Hordfast framstår som et samfunnsnyttig prosjekt. Siste rapport fra Statens vegvesen viser at det er mulig å få betydelige klimagassutslipp (opp mot 80 %) i byggefasen gjennom bruk av nyutviklet norsk teknologi. Utviklingsmiljøer har også modnet fram bruer i aluminium samt konstruksjon av verdens lengste flytebru. Betydelig kompetansebygging er gjort gjennom dette prosjektet, kompetanse som står klar til å ta prosjektet videre neste skritt. Hva vil konsekvensen for disse kompetansemiljøene bli dersom prosjektet nå legges i en skuff de neste 12 årene?

Spørsmål 38 (fra Høyre)
Hordfast: Hvor stor andel av verdiskaping i byggeprosjektet Hordfast vil potensielt kunne tilfalle norsk leverandørindustri?

Spørsmål 39 (fra Høyre)
Sykkel: Sykkelandelen i byområdene må økes vesentlig dersom vi skal nå målene om økt sykkelandel. Det nevnes noen tiltak i forslag til NTP, men det sies ingenting om strategi for å nå målene. Siste Nasjonal sykkelstrategi gikk ut i 2023. Vil regjeringen lage en ny nasjonal sykkel-strategi? Hvis ikke, hvordan skal man sikre at sykkelandelen øker i planperioden?

Spørsmål 45 (fra Høyre)
Ringeriksbanen: Reguleringsplanen legger til grunn at bane og vei skal bygges sammen. I NTP foreslås det at vei og bane skal bygges uavhengig av hverandre, og Bane Nor får ansvaret for Ringeriksbanen. Vil oppsplittingen kreve ny prosjektering for Ringeriksbanen? Hvor lang tid vil det i så fall ta og hvilke ekstrakostnader vil tilkomme, både av ny prosjektering og som følge av at man ikke lenger får utnyttet synergiene i de to prosjektene, for eksempel med tanke på masse-håndtering? Er det også risiko for at deler av jernbanestrekningen må omreguleres?

Spørsmål 46 (fra Høyre)
E16 Skaret-Hønefoss: Reguleringsplanen legger til grunn at bane og vei skal bygges sammen. I NTP foreslås det at vei og bane skal bygges uavhengig av hverandre, og Nye Veier får ansvaret for E16 Skaret-Hønefoss. Vil oppsplittingen kreve ny prosjektering for E16 Skaret-Hønefoss? Hvor lang tid vil det i så fall ta og hvilke ekstrakostnader vil tilkomme, både av ny prosjektering og som følge av at man ikke lenger får utnyttet synergiene i de to prosjektene, for eksempel med tanke på massehåndtering? Er det også risiko for at deler av veistrekningen må omreguleres?

Spørsmål 47 (fra Høyre)
Skolevei: hvor mye settes totalt av til tryggere skoleveier i planperioden?

Spørsmål 48 (fra Høyre)
Avinor: Hvilke typer tjenester ser Avinor for seg at en kan konkurranseutsettes?

Spørsmål 50 (fra Høyre)
Jernbane: I NTP refereres det på flere steder til at ruteleiene som i dag disponeres av Flytoget, vil innlemmes i det ordinære togtilbudet fra senest 2028. Når vil regjeringen beslutte om dette skal skje før 2028?

Spørsmål 53 (fra Høyre)
Vikafjelsstunnelen: er Vikafjellstunnelen overført til Nye Veiers portefølje?

Spørsmål 59 (fra Høyre)
Kommersielle busser: hvor stor andel av busstrafikken (målt i personkilometer) dekkes av kommersielle busser? Og hva er fordelingen mellom buss og tog for kollektivtransporten?

Spørsmål 61 (fra Høyre)
El-biler: Når vurderer regjeringen det vil være tid for å øke bompengetakst for el-biler ut over 70%, og hvordan vil en slik opptrappingsplan se ut?

Spørsmål 69 (fra Høyre)
Viser til svar på spørsmål 4, og til tabell 13.1. Er de prosjektene som er merket «Prioritert første seks år» fullfinansiert i første periode? Hvis ikke de er fullfinansiert, hvor stort beløp er satt av i første seksårsperiode til de enkelte av disse prosjektene?

Spørsmål 70 (fra Høyre)
Viser til svar på spørsmål 4, og til tabell 13.1. Er det lagt opp til mulig oppstart i første periode for flere prosjekter enn de åtte som er markert som prioritert i første periode?

Spørsmål 71 (fra Høyre)
E39 Fløyfjellstunnelen: Ber om status for prosjektet, kostnadsramme, fordeling mellom statlige midler og bompengemidler og beregnet samfunnsnytte. Når kan prosjektet tidligst startes opp?

Spørsmål 74 (fra Høyre)
Utbedringsstrekninger: Rv. 7 Ørgenvika-Flå og Svenkerud-Bu omtales under utbedringsstrekninger. I tilknytning til sistnevnte, har regjeringen planer om å følge opp utredningene om villreinen på Hardangervidda og ev. miljøtunneler?